Säästä syömällä

Ruoka mahdollistaa monta tapaa säästää. Ruokailu on monta kertaa päivässä tapahtuva rituaali ja siksi yksi suurimmista menoeristämme. Ruokailu myös vaikuttaa meihin monella tavalla. Siitä riippuu terveytemme. Se vaikuttaa fyysiseen suorituskykyymme, eli viiletämmekö vaivattomasti kylillä polkupyörällä tai reippaasti jalan vai tarvitsemmeko siihen moottorivoimaa. Siitä riippuu suurelta osin omatoimisuutemme vanhana ja se vaikuttaa myös lääkekuluihimme.

Yksi muistisääntöni ruoan hankinnassa on kilohinta. Sen olisi hyvä olla alle euron kilolta. Siihen kannattaa pyrkiä. Tämä rajaa pois einekset ja myös räikeät ylilyönnit. Jäljelle jää raaka-aineet. Älä siis osta ruokia vaan osta ruoan raaka-aineita. Metsästä tarjouksia ja osta suuria eriä kerralla. Halpoja raaka-aineita ovat vihannekset ja juurekset, pavut, jauhot ja ryynit. Täydennä niitä harkitusti ostetulla lihalla, kalalla ja kanalla.

Ruoan olisi hyvä olla kasvipainotteista. Liha, kala, kana ja muut kalliit proteiinilähteet ovat harkitusti annosteltu lisä kasvisten muodostamalle perustalle. Lihaa ei suinkaan tarvitse olla joka aterialla. Kasvikunnan tuotteet ovat halpoja, liha on kallista. Kasvipainotteinen ravinto pitää painon kurissa. Se myös pitää ns. elintasosairaudet aisoissa. Säästät lääkäri- ja lääkekuluissa, liikut kevyemmin ja vanhenet kauniimmin.

Päivän tarjouksista poimittua:

Lenkkimakkara 3,33€/kg (lihapitoisuus 43%).

vai

Porsaan etuselkä 2,99€/kg (lihapitoisuus 100%).

Sika-nauta -jauheliha 4,33€/kg (jälleen 100%).

Juureskiusaus 7,98€/kg.

vai

Kaali 0,49€/kg.

Porkkanat, punajuuri, lanttu 0,75€/kg.

Peruna 0,39€/kg.

Omenat 1€/kg.

Sämpylät 4,03€/kg.

vai

Sämpyläjauho 0,83€/kg.

Juustoviipaleet 9,97€/kg.

vai

Juusto 4€/kg (siivuta itse ja säästä 60%).