Unohda tunteet, osta tilastojen perusteella

Usein ostamme tunteiden perusteella ja perustelemme ostopäätöksemme jälkikäteen järjellä. Olet varmasti huomannut tämän omassa ostoskäyttäytymisessäsi. Minä ainakin olen. Tunteet vievät meitä ja lompakkomme kärsii.

Jotkin ostokset ovat otollisia tunteiden sotkettavia ja jotkut taas vähemmän otollisia. Auto on pahimmasta päästä, ruoka on myös paha, mutta esimerkiksi polttopuiden hankintaan eivät tunteet sotkeudu juuri lainkaan. Tv-mainonnasta voi päätellä paljon. Joitakin tavaroita mainostetaan ja toisia ei. Joidenkin tavaroiden mainoksissa ei esitellä tuotteen ominaisuuksia lainkaan ja joidenkin mainoksissa riittää myyntiargumentiksi pelkkä hinta.

Kun hankin viimeisimmän autoni, turvauduin tilastoihin. Vertailin polttoaineen kulutusta, hyötysuhdetta, luin Tekniikan Maailman testejä, katsoin läpi Suomen ja Saksan katsastajien hylkäystilastot. Päädyin nykyiseen autooni ja olen ollut tyytyväinen. Se on todellakin ollut vähävikainen, polttoaineen kulutus on ollut pientä ja se on myös hyvä talviauto. Jos olisin perustanut hankintapäätöksen ystävien ja ”Esson baarin asiantuntijoiden” mielipiteisiin, en olisi nykyiseen autoon päätynyt. Tunnesyillä nykyistä autoani olisi vaikea valita. Sen mainoksia ei näy televisiossa ja lehtimainoksiakin on vähän. Sen mainoksissa ei huristella preerialla biisonilaumojen juostessa taustalla. Eikä sen mainoksissa esiinny kansainvälisiä playboy -hahmoja, joiden vieruspaikasta vähäpukeiset valokuvamallit kilpailevat.

Kun ostat tunteella, ostat tuotteen brändin. Ostat tuotteen mielikuvan, jonka alitajuisesti haluat liittää itseesi. Millainen sinä olet ja millaisia brändejä olet liittänyt itseesi? Oletko Audi-mies, Google-nainen, Mersu-mies, Bosch-nainen, Miele-mies, Apple-nainen, Nokia-mies, Coca-cola-nainen, Dyson-mies, Fazer-nainen, Bemari-mies, Nike-nainen, Koff-mies, Stockmann-nainen, Sonera-mies, Elisa-nainen…