Halpaa autoilua

Millaisiin asioihin kiinnität huomion kun olet ostamassa uutta autoa? Väriin? Merkkiin? Malliin? Muotoiluun? Hintaan? Kiihtyvyyteen? Auton ostaminen on vähän eri asia kuin uuden vaatteen tai uuden huonekalun hankkiminen. Mihin autoa ostettaessa sitten olisi hyvä kiinnittää huomiota?

Autoon liittyy monenlaisia kustannuksia. Kaikkia ei tule edes ajatelleeksi. Auto on kertakaikkiaan viheliäinen rahasyöppö!

Auto kuitenkin minullakin on vaikka pärjäisin ilmankin. En suonkaan pukeudu säkkiin ja sirottele tuhkaa päälleni. Elämäni on nykyaikaisen luksuksen täyttämää mutta en maksa siitä naurettavia hintoja. Käytän autoani työmatkoilla, koska jostakin syystä Valtion Rautatiet on hinnoitellut palvelunsa kalliimmaksi kuin oman autoni polttoainekustannukset. Lisäksi käytämme autoa lomamatkoillamme. Kolmen hengen perhe säästää kotimaan matkoilla omaa autoa käyttämällä. Lisäksi kaikkialle ei pääse ilman omaa kulkuvälinettä.

Millaisiin asioihin sitten kiinnitän huomiota kun olen hankkimassa uutta autoa. Voit uskoa, että uppoudun asiaan todella. Ikuisena optimoijana pidän tutkimisesta ja vertailusta. Lisäksi minussa on aikalailla änkyrän vikaa, haluan tehdä asiat omalla tavallani. En halua juosta lauman mukana.

Ensinnäkin en ole koskaan ostanut uutta autoa ja tulen tuskin koskaan ostamaankaan. Nykyinen autoni oli viisivuotias ostaessani sen. Uuden auton arvo alenee jyrkimmin ensimmäisinä omistusvuosina. Arvon alenema on sitä suurempi, mitä uudemman auton hankit. Älä siis osta uutta autoa. Uusi auto muuttuu käytetyksi autoksi heti kun ajat sen ulos autoliikkeen hallista. Samalla hetkellä hinta putoaa tuhansia euroja. Anna siis jollekin toiselle kunnia ajaa auto uutena autoliikkeestä ulos.

Osta autosi käteisellä. Autorahoitus on kulutusluottoa, jonka korko on kallis. Autolainan korkoja ei myöskään saa vähentää verotuksessa. Jos sinulla ei ole varaa ostaa autoa käteisellä, älä osta. Odota ja säästä. Luotolla ostaminen myös houkuttelee ostamaan kalliimpaa kuin muuten ostaisi. Vahinko on kaksinkertainen. Ostat kalliimman ja maksat lainastasi vielä kallista korkoakin.

Ihmisten vaatimustaso kasvaa jatkuvasti. Nykyainainen viidentuhannen euron käytetty auto päihittää ominaisuuksissa jokaisen 1960-luvun loistoauton. Osta siis laadukas perusauto, älä lähde mukaan muoti-ilmiöihin.

Polttoaineen kulutus on tietenkin tärkein asia, johon kiinnitän huomiota. Mitä vähemmän, sen parempi. Vähiten, eli nolla litraa sadalla, kuluttavat sähköautot. Käytetyt sähköautot alkavat lähestyä kohtuullista hintatasoa. Jos sinulla on latausmahdollisuus kotonasi ja ajat paljon kaupungissa, suosittelen harkitsemaan sähköautoa. Bensiiniautoissa suosittelen hybriditekniikkaa. Et joudu tinkimään ajomatkasta etkä ominaisuuksista. Ainoastaan polttoaineen kulutus putoaa. Lisäbonuksena hybridillä ajelu on rentouttavaa. Auto on hiljainen kaupunkinopeuksilla ja vaihteisto on automaattinen. Oma autoni on hybridi ja kuluttaa arkiajossani n. 4,4l kesällä ja 4,8l talvella sadalla kilometrillä.

Verot ovat myös tärkeä asia. Käyttövoimaveroa, eli ns. dieselveroa peritään dieselautoista ja kas kummaa, myös sähköautoista. Käyttövoimaveron suuruus kannattaa ottaa selville ja laskea auton vuotuisiin kustannuksiin. Jos ajat vähän, ei kannata hankkia dieselautoa. Käyttövoimavero pihistää eurojasi vaikka et ajaisi lainkaan. Omasta autostani ei mene käyttövoimaveroa.

Huollot ja korjaukset ovat suuri vuotuinen vierailija lompakollasi. Merkkiliikkeessä suoritettuna ne vievät satoja euroja, jopa tuhansia joka vuosi. Joissakin autoissa on monimutkaisempaa tekniikkaa kuin toisissa ja niiden huolto on luonnollisesti kalliimpaa. Kalliimpien ns. premium-merkkien huolloissa maksat myös korjaamon nahkasohvista ja viherkasveista.
Yhtään ylimääräistä ei auton korjaamiseen kannata uhrata. Valitse siis vähävikainen auto. Autokatsastajat julkaisevat joka vuosi hylkäystilastoja katsastamistaan autoista. Katso myös erillinen kirjoitukseni halvemmasta auton katsastuksesta.

Auton huoltaminen itse on taito, joka kannattaa. Vanhemmissa ja yksinkertaisemmissa, ns. perusautoissa huolto on helppo ja halpa toimenpide. Suodattimien ja öljyn vaihdolla pääsee pitkälle ja hinta on halpa, muutamia kymppejä satasien sijaan. Youtube on nykypäivän korjausmanuaali. Yleisimpien merkkien huolto- ja korjausohjeita löytyy sieltä hyvin.

Katso auton muotoa. Onko se laatikko vai avaruussukkula? Auton muotoilusta maksat jokaisella ajetulla kilometrillä. Sitä harva tulee ajatelleeksi. Jos siis aiot ajaa autollasi yli kaupunkinopeuksien, katso muotoilua. Muotoilu näkyy polttoaineen kulutuksen lukemassa. Oman autoni ilmanvastuskerroin on 0,26. Mitä pienempi luku, sen parempi.

Älä hanki nelivetoista autoa. Nelivetotekniikkaa ei oikeastaan tarvitse koskaan jos asut ja liikut tieverkoston alueella. Nelivetotekniikka kulkee auton mukana ja kuluttaa polttoainetta jokaisella kilometrillä. Nelivetoauto ei ole turvallisempi kuin etu- tai takavetoinen. Kaikki autot jarruttavat neljällä pyörällä.

Älä osta autoa, jossa on kuljetuskapasiteettia. Joudut raahaamaan sitä mukanasi joka päivä. Osta mieluummin pieni auto, jossa on vetokoukku. Vuokraa tarpeen mukaan peräkärry kuljetustarpeiden ilmetessä.

Lopuksi: Ostatko auton itseäsi vai naapuriasi varten? Paljonko maksat ylimääräistä auton brändistä. Brändi on mielikuva, jonka auton valmistaja tahtoo sinun liittävän itseesi. Meille miehille tämä on tyypillistä. Liitämme automme osaksi persoonallisuuttamme. Auton on oltava iso ja saisi mielellään muistuttaa panssarivaunua ettei miehisyytemme joutuisi epäilyksen alaiseksi. Meitä on vannoutuneita mersumiehiä ja audimiehiä. Joka päivä joku saa turpiinsa sanottuaan väärin ryyppykaverinsa automerkistä.